Team Hästlängder

En blogg av tre seriöst satsande skidåkare i ett oseriöst skidteam. Följ oss i våran satsning!

Summering av dagens race.

Kategori: Allmänt

Hallå där.
Då har halva veckan gått och idag har det hänt en väldans massa saker. Dagen inleddes i aulan för provskrivning för mig och Alex. Det gick faktiskt bra (!). Över förväntan för mig iallafall. Alex skrev väll på som vanligt och kunde allt. Efter det så fortsatte skoldagen med tyska. Lika tråkigt som vanligt var det. Och efter det så vart det lunch. Det var nu som en väldig nervositet började växa hos oss alla och det berodde på att det var ett viborgs-race som väntade. 4,5km uppför är ju ett litet "helvete" om man uttrycker det så. Jag´väggade totalt förra racet och det var de som gjorde mig extra nervös inför dagens försök att slå min förra tid. Mer o själva racet kommer senare. Efter att träningen var slut så hamnade teamet på lite olika platser. Jag inne hos Henning, Oskar framför Fifa och Alex sovandes framför en "jätte bra" film. Vid 7 började Frölunda vs Luleå och Frölunda tog ännu en seger i SHL. Leksand däremot, dom förlorade som vanligt och dagen till ära även med tennis-siffror. Härligt. Leksand spelar ungefär lika bra hockey som NIK gjorde när jag stod i kassen. (förlorade mot BHC med 23-0 en gång. Jag var målvakt.) Nu händer inte så mycket, försöker bara äta upp lite smör från grannarnas kylskåp. Hörs!
Albin

Här kommer en summering från alla i teamet angående dagens race.

Albin: Efter en seg uppvärmning så kände jag att detta kommer bli tufft och jobbigt. Försökte ändå komma i positiva tankar men det var svårt. När vi bytte till test skidorna och jag känner att dom går tyngre än mina egna skidor som jag har åkt på i början så blir det ju inte bättre i huvudet. Starten går och jag kommer iväg hyfsat. Först biten gå också helt okej men jag känner ändå att formen inte riktigt är på topp. Får liksom inte riktigt bra tryck i min åkning och det gör ju att farten inte blir jätte hög. När jag kommit ungefär halvvägs så känner jag att tröttheten börjar komma sakta men säkert. Och när den värsta branten inleds så är jag redan lite sliten. I backen så är det även väldigt dålig asfalt och det medför ju att flytet i åkningen inte heller blir jätte bra och det gör ju åkningen jobbigare. I slutet av denna backe så kommer ju även frosten flygandes och då kändes det tungt. Liksom fan att den jäveln alltid kommer och förstör mitt humör totalt. När han även kör om och drar iväg så vart man ju förbannad. Skämt och sido så var både han och Alex starka idag och dom slog mig med ca 1 minut. Tråkigt att det känns såhär i kroppen när man vet att man kan bättre men det är ju faktiskt inte nu det gäller egentligen. I vinter är det jag som mejslar och tar hem team-segern. Gött jobb från teamet och ett mycket fint pass blev det.

Oskar: Öhh dää ääh, öh Hästlängder…
Ja, det sammanfattar väl ganska träffsäkert hur långt jag var efter tät idag. Hästlängder alltså.
Men men, lite sämre dagar har väl alla. En som hade en bra dag däremot var Alex som slog mig med fem sekunder.
Jag gick ut relativt hårt och höll väl hyfsat jämt tempo hela tiden, stumnade i branten vid skolan men fick extra krafter när barnen hejade på för kung och fosterland. Kom i mål med en bröstkorg som kändes som ett krossat hårdbrödspaket då jag igår tappade skivstången, med hygglig vikt ur mina mått, över mig. Men är man svag så är man. Drog intervaller efteråt och filosoferade med mig själv och kom fram till att skidåkning är en jobbig sport.

Alex: Det är alltid härligt att veta att man ska dra Stakintervaller EFTER Viborg Racet. Specielt när man har så enormt mycket träningsverk att jag knappt kunde lyfta armarna över huvudet och magen var nästan ännu värre. Men men, Hyfsat tryck uppför backen ändå och kände mig betydligt bättre tränad än förra gången vi körde Racet. Dock så var formen sämre pga träningsverk osv. men den allmänna nivån var högre så det gick bra ändå och lyckades slå min förra tid med 4 sekunder. Lite besviken att den gängliga smålänningen Adam Persson gick om mig ganska tidigt men han var urstark som vanligt. Jag kan ju nöja mig med att jag dyngade hem Team kampen i alla fall. Var så slut i hela kroppen efteråt att jag somnade i soffan efteråt.

Albin snackar med sponsorer


Oskar dricker vatten (?) efter sitt nära döden-pass på gymmet

Vi har väl lite smör så att säga


Teamet testade banan dagen före racet

Albin efter racet

Ett råd: försök inte prata med Oskar efter ett race i det här tillståndet. Då smäller det.

Bajen har nyss försökt prata med Oskar




Kommentera inlägget här: